torsdag 18. november 2010

Den første julen

Neida, det er så klart ikke den første julen, men denne julen blir vår lille families første jul hjemme hos oss selv. Det begynner å bli slitsomt å skulle dra øst og vest med to barn, to voksne, masse bagasje og julegaver hver jul. Dessuten er det vel snart på tide at vi lager våre egne tradisjoner. Eldstejenta på 8 har til nå bare feiret jul sammen med besteforeldre (og onkler og tanter) både av den ene og den andre sorten, så kanskje det blir litt stusslig å bare være hjemme med mamma og pappa? Derfor er det viktig at vi gjør det til en Riktig God Jul. Menyen er allerede på plass, pinnekjøtt og valgfri dessert. Desserten er en tradisjon jeg tar med meg fra min barndoms jul, alle får velge sin yndlingsdessert, selv om det skulle bli fire forskjellige. Og jeg er veldig glad for at min østlandsmann liker pinnekjøtt bedre enn svineribbe, så det ikke blir noen konflikter på det området. Grøt med mandel og premie blir det vel på lillejulaften, pepperkakehusbaking for far og datter har allerede vært en tradisjon i flere år. Men hva kan vi gjøre ellers? Julestrømper med godteri, tegneserier og kanskje en liten leke, det har vi gjort uansett hvor vi har feiret. Da jeg var barn, så gjemte mamma og pappa en liten presang til hver av oss, min søster og meg, på stuen et sted, før de la seg lillejulaften. Så kunne vi stå grytidlig opp og lete etter pakker julaften morgen, og mamma og pappa kunne sove litt lenger, mens vi koste oss med julestrømpegodt og nyåpnede tegnesaker, og Disney's jul på TV. Ganske lurt. Tre Nøtter til Askepott og Reisen til Julestjernen er også et must. Julekaker og julemusikk. Juletre, julesanger og julepyntet hus. Dessverre er mannen allergisk mot kongerøkelse, så det blir ikke samme duften som jeg er vant til fra barndommen. Men det blir nok bra likevel. Likevel tenker jeg; er det noe mer vi bør/kan gjøre for at den første jul hjemme blir en god jul?

3 kommentarer:

  1. Jeg synes det virker som du har alt med på julelista for en herlig hjemmejul :) Jeg har også bestemt meg for å ikke reise mer med ungene i jula, det blir så mye stress og bagasje. Ro og fred bør være en viktig del av jula, og det får man mer av hjemme enn på reise *♥*

    SvarSlett
  2. Høres då ut som om du har planen klar synest eg. Eg er vant til grøt med mandel på julaftan, og marsipangris til vinnaren og alle andre etterpå, litt solidaritet måtte ein ho ha :-) Det var jo jul. Og Disney's jul, Tre Nøtter til Askepott og Reisen til Julestjernen høyrer absolutt med. Og treet skulle pyntast på kvelden lillejulaftan. Og så var vi som oftast i kyrkja på julaftan, det er og litt stemningsfult synest eg. Om vi kjem til å videreføre alle tradisjonane den dagen vi skal begynne å lage våre eigne veit eg jo ikkje då... Har ikkje kome i gang med det enno. Tenker det vert ei riktig så koseleg jul hjå dykk eg. Kjekt å lage sine eigne tradisjonar.
    Ha ei fin fin helg.
    Klems

    SvarSlett
  3. Takk for kommentarer :) Ja, vi er nok godt på vei. Får se hva vi finner på i førjulstiden også. Kanskje vi kan gå og se en juleforestilling, Putti Plutti Pott eller noe i den duren. God helg, begge to!

    SvarSlett